trĆ¼ki lehekĆ¼lg


Press

Kammermuusika päevad on osake Euroopa kultuurist (Nele Nemvalts) – Meie Maa
1997-08-15

Nele Nemvalts – Meie Maa

Eile Kuressaare III Kammermuusika Päevade avakontserdil muusikakooli saalis sõnas abilinnapea Jaanis Prii, et kahtlemata on juba traditsiooniks saanud kammermuusika päevade näol tegemist Euroopa ühe suurima muusikasündmusega antud ajahetkel.

Avakontserdil esitas Schuberti ja Dvoraki heliloomingut trio koosseisus Marrit Gerretz-Traksmann (klaver), Kaido Kelder (tšello) ja Harry Traksmann (viiul). Õhtusel kontserdil musitseerisid koos Andres Paas (klaver) ja Vahur Luhtsalu (tšello). Nende esituses kõlas J.S. Bachi, Kodaly ja Rahmaninovi muusika.

Kuressaare kammermuusika päevade kunstilise juhi Andres Paasi sõnul on Kuressaares ettekandmisele tulevad teosed tehniliselt väga rasked, nõudes mängijailt täit pühendumist. “Peab olema oma ala fanaatik ja väga hea spetsialist, et sellist repertuaari mängida,” iseloomustas Paas neid mängijaid, kes kammermuusika päevadele esinema on tulnud. “Ma olen kutsunud siia ainult väga häid kammermuusika suunitlusega spetsialiste,” rõhutas ta.

Kammermuusika, mida peetakse elitaarseks ja raskesti mõistetavaks žanriks, on keeruline eelkõige mängijaile. Võrreldes soolomänguga on ansamblimäng raske, sest tuleb arvestada oma partneri või partneritega, oma mängu kõrval tuleb osata kuulata ka teiste mängu. “Ansamblimängijal peab olema kõrvu rohkem kui kaks,” ütles Paas poolnaljatamisi. Kammermuusika elitaarsuse kohta arvas aga Paas, et muusika pole kunagi liiga raske, et sellest aru saada – tuleb ainult kätte võtta ja kuulama tulla.

Kammermuusika päevade kõik kontserdid salvestab Eesti Raadio. Klassikaraadio toimetaja Märt Treieri sõnul koguneb neid salvestusi kokku üsna mitme tunni jagu.

Andres Paas elab muusikast ja muusikale
Andres Paas on sündinud 1968. aastal Kuressaares, õppinud G. Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis ning Eesti Muusikaakadeemias klaveri erialal. Praegu täiendab ta ennast muusikaakadeemia magistrantuuris kammermuusika alal. Algavast õppeaastast asub ta tööle G. Otsa nimelise Tallinna Muusikakooli kammermuusikaosakonna juhatajana ja kammermuusika õppejõuna. Samuti jätkab ta tööd Eesti Rahvusmeeskoori pianist-organistina ning ei ütle kunagi ära huvitavatest muusikalistest projektidest.

Kammermuusika päevade korraldamisega Kuressaares tegi Andres Paas algust 1995. aastal koos toonase linnavalitsuse kultuurinõuniku Tiiu Villsaarega. Paasi sõnul polnud siin süvamuusika vallas juba aastakümneid midagi toimunud ning siis tekkiski mõte anda inimestele võimalus taas luua side selle kunstižanriga. Ja Paas ei eksinud. Huvilisi on jätkunud kõigile kammerkontsertidele. Möödunud aastal oli neidki, kes kontserti 30-kraadise palavusega püstijalu kuulasid. “See on hea märk, selle nimel tasub ka edaspidi pingutada,” nentis Paas. Villsaare sõnul on Andres veel sedavõrd noor inimene, et tal jätkub kindlasti erksat vaimu kammermuusika päevadega siin Kuressaares jätkata.