trüki lehekülg


Press

Kuressaare Kammermuusika Päevad – X (Maarja Kasema) - Muusika
2004-07-01

Eesti pikima traditsiooniga kammermuusika festival on jõudmas esimese ümmarguse juubelini. “See oli mitmes mõttes ärkamisaeg, mil paljudes Eesti väikelinnades hakkasid toimuma huvitavad kultuuriüritused,” meenutab festivali kunstiline juht, pianist Andres Paas. “Kuressaare oli oma vaiksete ja kultuuriliselt peaaegu tühjade suvedega veel vaeslapse osas. Kuressaare Kammermuusika Päevade idee võttis reaalse suuna 1994. aasta suvel, mil Saaremaalt pärit laulja Aimar Tammel viis mind kokku linnavalitsuse kultuurinõuniku Tiiu Villsaarega, kellest sai aastateks festivali tehnilise poole eestvedaja.”
Esimestel aastatel olid esinejateks peamiselt Andres Paasi koolikaaslased, valdavalt Eesti Muusikaakadeemia magistrandid, sekka juba staažikaid muusikuid. Väliskülalised osalesid esmakordselt viiendal festivalil ning seni kõige rahvusvahelisem oli 2001. aasta, kui festivali projektijuhiks sai samuti saarlane, äsja Sorbonne’i Ülikoolis kultuurikorralduse õpingud lõpetanud Kersti Kirs.
Algul moodustus kuulajaskond peamiselt kohalikest entusiastidest ning olulisima kontserdipaiga, Kuressaare Muusikakooli saal oli pigem pooltühi kui täis. Juba paari aasta pärast kuulajaskond mitmekordistus. 2002. aastal valmis kultuurikeskuse uus kontserdisaal, mis pakub paremaid tingimusi esinejatele ning mahutab ka rohkem publikut. 2003. aasta festivaliks ostis Kuressaare linn kultuurikeskusesse uue Estonia klaveri, mille võtit tuli pidulikult üle andma klaverivabriku president Venno Laul. 2002. aastal austasid festivali oma osalemisega ka Läti Vabariigi president Vaira Vike-Freiberga abikaasaga ning Eesti Vabariigi president Arnold Rüütel ja Ingrid Rüütel. Samal aastal hindas Saaremaal kokku kutsutud ümarlaud kammermuusika festivali Saaremaal kultuurivallas kõige kõrgema taseme ja parema teostusega ürituseks. Esile tõsteti ürituse terviklikkust, nii esinejate professionaalset taset kui väga head korraldustööd – “vaieldamatult on see briljandiks lihvitud.” (Oma Saar, 16.11.2002).
Korraldajad õnneks loorberitele puhkama jäänud ei ole ning näevad festivalil arenguperspektiive nii kvaliteedi kui mahu osas. Eesmärkideks on arendada festivali koostööd naaberriikide kammermuusika festivalidega ning mitmekesistada programmi veelgi.
Juubelifestivalil astuvad üles mõned kuud tagasi mainekal Budapesti Kevadfestivalil kontserdi andnud New Baltic Trio, esmakordselt on festivali kavva kaasatud koorimuusika kontsert, kus esineb Eesti Filharmoonia Kammerkoor Paul Hillieri dirigeerimisel, traditsioonilisel klaveriõhtul esineb “Praha kevade” ja New Yorgi noorte kontsertartistide konkursi võitja, tšehhi pianist Martin Kasik, lossikontserdil ungari duo Gergely Matuz (flööt) - Balint Zsoldos (klaver), öökontserdil aga dzhässduo Hedvig Hanson – Andre Maaker. Uue põneva suuna annab festivalile multimeediaetendus portugali tantsijanna Teresa Simase ja marimbamängija Pedro Carneiro esituses. Lõppkontserdil astuvad üles vokaalkvartett koosseisus Pille Lill, Maire Haava, Mati Kõrts ja Uku Joller ning festivalil korduvalt esinenud Tallinna Klaveriduo Nata-Ly Sakkos – Toivo Peäske. Jätkub ka eelmisel aastal alguse saanud muusikateraapia-alane koolitus-workshop.