trüki lehekülg


Press

Kaunis flöödimuusika, löökpillishow ja moderntants (Maarja Kasema) - Meie Maa
2004-08-11

Juubeldavate Kammermuusika Päevade esimesed kontserdid on läinud edukalt. Kui Eestimaise suve kõrghetkedeks kroonitakse sel aastal tõenäoliselt üksikud rannailma nime väärivad päevad, siis Kuressaare kontserdisaalid lähenevad samal ajal lausa keemistemperatuurile. Ja seda eelkõige elamuste mõõdupuul.
Kolmapäev ja neljapäev on festivali tihedaimad päevad, kummalgi kaks põnevat kontserti. Traditsioonilisel lossimuusika kontserdil täna kell 19 Kuressaare linnuses esinevad noored Ungari muusikud – flötist Gergely Matuz ja pianist Balint Zsoldos. Suurepärase akustikaga kapiitlisaalis kõlab kaunis muusika barokiajastust tänapäevani, kavas Bachi, Mozarti, Prokofjevi ning ungari kaasaegse helilooja Istvan Szigeti teosed, lisaks temperamentsed ungari rahvamuusika seaded. Ungari muusikute esindajad on Kammermuusika Päevadest osa võtnud juba aastaid. Seni tähelepanuväärsemad esinejad on olnud Bartóki Kvartett, kes andis kontserdi veel sel ajal, kui festivali peamiseks esinemiskohaks ja n-ö staabiks oli muusikakooli saal. Korduvalt on üles astunud ka Eesti ja Ungari muusikuid ühendav HonEst Quintette. Siinkohal korraldajate tänusõnad Ungari Instituudile Tallinnas, kelle toetav õlg on ikka tuge pakkunud.
Hilisõhtul toimub aga täiesti uudne üritus festivali ajaloos. Kell 22 ootame löökpillimuusika ja moderntantsu huvilisi Kuressaare Linnateatrisse, kus toimub moderntantsuetendus nimetusega “Bach – Xenakis”, esinejateks abielupaar Pedro Carneiro ja Teresa Simas Portugalist. Carneiro on üks väheseid löökpillimängijaid, kes on teinud rahvusvahelist solistikarjääri. Tavaolukorras kohtame löökpillimängijaid ju pigem sümfooniaorkestri tagareas. Nii Euroopas, Ameerikas kui ka Kaug-Idas kontserteeriv Carneiro on olnud solist enam kui 50 teose maailma esiettekandel. Teiste seas on temale pühendatud ka tuntud Eesti helilooja Erkki-Sven Tüüri marimbakontsert “Ardor”, mille üks briljantsetest ettekannetest kõlas möödunud kevadel Tallinnas, solisti kaasvõitlejateks ERSO ja dirigent Olari Elts. Teresa Simas on klassikalise balleti taustaga moderntantsijanna. Ta on õppinud ajast aega klassikalise balleti kantsiks peetud Venemaal ja on lõpetanud Moskva Riikliku Teatriinstituudi. Erinevaid kaasaegse tantsu tehnikaid on ta lihvinud New Yorgis. Aastaid kuulub Teresa Simas Euroopa ühte tunnustatumasse tantsukompaniisse Ballet Gulbenkian.
Etendust “Bach – Xenakis” on nad esitanud paljudes maailma kohtades alates 2001. aastast, mil selle esiettekanne toimus Londoni Rhythm Sticks Festivalil. Lisaks tantsule ja muusikale on etendusse sisse toodud pildiprojektsioonid ja valgusefektid, mistõttu võiks seda nimetada ka multimeediaetenduseks. Kava on pühendatud muusikamaailma kahele suurkujule, kelle loomingus interpreedid palju ühiseid jooni leidsid. Lisaks on Carneiro öelnud, et just Xenakise muusika on põhjus, miks temast sai löökpillimängija ning et see kreeka helilooja andis löökpillidele igaveseks täiesti uue tähenduse.